2025. 07. 15. kedd

1. FORINTBAN VÁG VISSZA AZ ÁSZ A DOLLÁROKÉRT

Ellehetetlenül a parlamenti ellenzék 2024-es önkormányzati- és EP-választási kampánya, ha valóra váltja az Állami Számvevőszék büntetési tervét. Az ÁSZ a 2022-es parlamenti választáson együttműködő, közös listán indult hat pártot sújtaná gigamegvonással a tavalyi kampányban felhasznált külföldi források miatt. Az ÁSZ szerint tiltott pártfinanszírozás történt, amennyiben az akkori közös miniszterelnök-jelölt, Márki-Zay Péter vezette Mindenki Magyarországa Mozgalom (MMM) is adott pénzt az ellenzéki korteskedésre, noha maga nem szerepelt az Összefogásban részt vevő szervezetek közt. Az ÁSZ a héten tájékoztatta az érintett pártokat – a DK-t, a Jobbikot, az LMP-t, a Párbeszédet, a Momentumot és az MSZP-t – a tervezett 3–3,5 milliárd forintos büntetésről. Ez a törvény szerint a duplája annak a 1,7 milliárdnak, amit az amerikai Action for Democracytól kapott támogatásból kampányfinanszírozásra költöttek Márki-Zayék. A számvevőszék jelentéstervezetéhez a pártok még elküldhetik észrevételeiket, ám nem valószínű, hogy az lényegesen módosulna.

2. SZERB ÉS MAGYAR KÉT JÓ BARÁT

Novák Katalin államfő és Orbán Viktor miniszterelnök is részt vett a Szabadka melletti Palicson a Magyar-Szerb Stratégiai Együttműködési Tanács ülésén, ahol Aleksandar Vucic szerb elnök és Ana Brnabic kormányfő volt a vendéglátó. Évtizedes közeledés után Szerbia láthatóan új, egyben utolsó térségi szövetségesként működik a magyar kormány számára, amely az ukrán háború miatt politikailag szemben áll az EU keleti tagjaival, s elveszítette a visegrádi országcsoportot, különösen a lengyel barátság kihűlésével. Ezért is látványos a magyar-szerb stratégiai közeledés, amit az egyeztető fórum létrehozása is jelezni akar, miközben a két ország között nyílik új határátkelő, közösen létesítenek külképviseleteket, katonai együttműködést írtak alá, és tárgyaltak a Belgrád-Budapest vasútról.

3. AZ UNIÓS ENERGIAREFORM SEM TETSZIK NEKÜNK

Az unió tagországai nem tudtak megegyezni az új energiareformról, miután vita alakult ki hétfőn a szénerőművek támogatásának kiterjesztése miatt. A reform célja, hogy a villamosenergia-piacon az energiafelhasználást az alacsony szén-dioxid-kibocsátásúak felé tolják, továbbá, hogy elkerüljék a tavalyi energiaválság megismétlődését. A magyar kormány megint szembefordult a többséggel, ezúttal azért, mert álláspontja szerint az elvenné a jogkörét a közüzemi árak alacsonyan tartására. Időközben az európai gázár óriási kilengéseket produkál: június elején járt már 25 euró alatt is, majd múlt héten 50 euróra is felugrott, hogy utána ismét 30 környékére essen. Ma 40 euró környékén kereskedtek vele a holland gáztőzsdén.

4. KAMPÁNY INDUL AZ ÁLLAMPAPÍR REKLÁMOZÁSÁRA

A kormány 2,8 milliárd forintos kommunikációs kampánnyal arra akarja rávenni a lakosságot, hogy állampapírba és kincstárjegyekbe fektesse a pénzét. Ezért magas kamatot kínálnak az állampapírok után, és adót vetnek ki a nem államkincstári, hanem banki jellegű megtakarításokra. A törekvést támogató kampány keretét jövőre további 300 millióval emelik.

5. MOST A MACSÓSÁG A BAJ MACRON ELNÖKKEL

Sárga mellények és nyugdíjkorhatárok után ezúttal egy üveg sör miatt fájhat Emmanuel Macron feje. Korábban inkább feminim vonásokkal, sőt meleg vonzalmakkal is gyanúsítgatták a nála jóval idősebb feleséggel élő francia elnököt, ám hirtelen éppen a macsóskodás vádjával kell szembenéznie. Macron ugyanis meglátogatta öltözőjében a bajnokságot nyert toulouse-i rögbicsapatot, s az ott ünneplő keménykötésű játékosok tiszteletére 17 másodperc alatt benyakalt egy üveg sört. Azóta áll a bál a nyilvánosságra került videó miatt: sokak szerint mértéktelen ivásra buzdít a felvétel, de egy zöldpárti politikus már a „toxikus férfiasság példájaként” kifogásolja azt, ami Macronék szerint nem más, mint osztozás a sportemberek örömében.

6. A TITANIC UTÁN MENTEK

A sors kegyetlen iróniája kifejezés ritkán ír le ennyire pontosan egy eseményt, mint ami az Atlanti-óceánon zajlik, a kanadai partoktól 700 kilométerre, ahol eltűnt egy tengeralattjáró, amely Titanic roncsaihoz vitt nagyon gazdag turistákat. A Titan nevű minitengeralattjárón a megengedett maximális létszámú ember, azaz a kapitány és négy utas tartózkodott, akikkel a merülés után másfél órával megszakadt a kapcsolat. A cég rendszeresen szervez ilyen nyolcnapos utakat, egy hely 85 millió forintba kerül, a négy utas egy brit milliárdos, egy Angliában élő pakisztáni milliárdos a 19 éves fiával és egy francia Titanic-szakértő. A belülről felnyithatatlan járművön négy napra elegendő levegő van, s a szakértők szerint, ha tényleg elsüllyedt és nem csak valahol elromolva a vízfelszínen hánykolódik, akkor a több kilométeres mélységből lehetetlen a felszínre hozni.

7. BREIVIKEN AKART TÚLTENNI, A TEK ELFOGTA

Túl akarta szárnyalni a norvég tömeggyilkos Anders Breiviket egy Budapesten élő 45 éves, ugyancsak norvég férfi, akit a TEK műveleti egysége még a múlt héten letartóztatott. Terrorcselekmény elkövetésével fenyegetés miatt indult ellene büntetőeljárás. A férfi olyan videókat tett közzé a neten, melyek arról szóltak, hogy a 2011-es, Breivik által végrehajtott, s 77 áldozattal járó mészárlást akarja megismételni még több vérontással. A rendőrség a jelzést követően azonosította a férfit, felvették a kapcsolatot a norvég rendőrséggel, így derült ki, hogy a férfit már többször elítélték erőszakos és szexuális bűncselekmények miatt, ezért vált szükségessé mihamarabbi elfogása, amit néhány órán belül végrehajtottak budapesti albérletében. A bíróság döntése nyomán a norvégot az Igazságügyi Megfigyelő és Elmegyógyító Intézetben tartják fogva.

8. WIZZAIR-PILÓTÁK ZUHANTAK A BALTI-TENGERBE

Két magyar volt a halálos áldozata annak a repülőgép-szerencsétlenségnek, amely vasárnap este történt Svédország partjainál. A középkorú férfiak a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület vezetői voltak, akik a WizzAir légitársaság pilótáiként dolgoztak, ám ezúttal magánúton jártak egy Lengyelországból felszállt magyar lajstromjelű kisgépet vezetve, amely Stockholmtól száz kilométerre zuhant a tengerbe, miután vélhetően a rossz időjárási körülmények és a bonyolult, dombos partvonal miatt útvonalat változtatott. A két pilóta egyébként egy újabb repülőgép vásárlása miatt tartott Svédországba.

9. AZ INDIAIAK FELSZÁLLNI KÉSZÜLNEK

Az indiai gazdaság fejlődési lehetőségeit mutatja, hogy a polgári légiközlekedés történetében még soha nem adtak le akkora géprendelést, mint amekkorát most egy indiai fapados légitársaság. Az IndiGo összesen 500 Airbust rendelt ötven milliárd dollárért. Az eddigi rekorder az IndiGo riválisa, az Air India volt egy 470 gépes rendeléssel, de azt nem mind az európai gyártó kapta, jutott belőle a másik nagynak, az amerikai Boeingnek is. A világ legnépesebb országában az emberek 95 százaléka még soha nem repült, és az előrejelzések szerint a nagy gazdaságok közül az indiai fog a leggyorsabban növekedni a következő években.

10. CÁPAMÉSZÁRLÁS ÉS MAJOMKÍNZÁS

Az ember veszélyes a cápára és a majom fejlettebb az embernél – az alábbi két hír szerint mindenképp. A világon még soha nem foglaltak le annyi cápauszonyt – csaknem harminc tonnát –, mint most a brazil hatóságok. A 11 ezer megölt (elvileg védett) cápát jelentő csempészáru Ázsiába tartott volna, ahol a cápauszony fiatalító luxusfogásnak számít. A másik hír még szörnyűbb: rendőrök brit újságírókkal közösen fedtek fel egy globális bűnszövetkezetet, amelynek főleg az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában élő tagjai Indonéziában fizettek embereknek, hogy kismajmokat kínozzanak, és azt vegyék videóra nekik. A filmeket több tucat zárt közösségi média csoportban osztották meg, némelyiknek ezernél is több tagja volt. A megrendelők külön kérhették, illetve szavazhattak róla, miként kínozzák meg az állatokat és hogy a végén meg is öljék-e azokat. Az ügynek mintegy húsz gyanúsítottja van, az egyik vezető egy Alabamában élő nagymama, akinek a telefonján száz ilyen videót találtak.

Comments are closed.